Livmodersinflammation- Pyo, så fruktansvärt lurigt

548443_10152234912934688_1159455615_n

I onsdags var jag barn o hundvakt i Björklinge o hundarna följer såklart med. Var ute på en rejäl långpromenad där hundarna sprang, hämtade pinnar o allt va dem nu gör. Eboni var pigg o glad o galen som hon alltid är. På hemvägen stannade hon och spydde flertalet gånger, kom bara mat o slem o jag tänkte att ja det är väl inte så konstigt så som hon har sprungit, även om de var flera timmar sen hon hade ätit frukost.

På kvällen var de träning med flash gruppen på klubben. I klubbstugan låg Eboni mest o tittade, som hon alltid brukar i dessa sammanhang. När vi var klara så gick jag ut på planen för att träna själv och där kände jag att Eboni inte var som hon brukar. Det var inte samma svansföring o tryck i rörelserna men det var när hon skulle utföra sina stå på bakbensövningarna som jag insåg att något är fel. Hon var inte upprätt i ryggen för de första, o sen orkade hon inte hålla sig uppe utan tog ner frambenen för att sedan ställa sig på bakbenen igen. Jag avbröt träningen o körde klart Tempo sen åkte jag hem.
Hon var låg hela kvällen, hon ömmade i ryggen och kunde knappt ta sig upp o ner från sängen, jag befarade ryggen! Både Pia o Frida sa/skrev att jag ska hålla koll på pyo. Inte kan de väl vara de sa jag men absolut, tack för tipsen. Satt o läste halva natten om pyo o jag fick en riktigt dålig magkänsla. Eboni låg i sängen hela natten, hon låg på lite ovanliga (för att vara henne) ställningar och jag vaknade av o till hela natten för att kolla hur hon mådde, vaknade även av att hon drack vatten och tyckte att hon hade ökad törst under kvällen oxå, men tänkte att nu inbillar jag mig bara saker för att jag har suttit o läst. Tempen låg på 38,5 o inga flytningar.

I torsdags morse följde hon inte våra rutiner. Hon lyfte inte ens på huvudet när jag gick upp o släppte ut de andra hundarna. Men när jag frågade henne om hon ville gå ut o kissa så gick hon ut. Svansen var nere o hon såg så trött ut när hon gick. Torkade av henne när vi kom in o efter de ville hon ut igen, såg ut som hon ville spy, hon lunkade till skogs o jag efter för att ha koll, och hon bara stod där utan att göra något…
Tog in henne igen o hällde upp lite mat, hon gick dit o nosade o gick därifrån (Eboni ÄTER som en labrador)…. Men när de andra hundarna kom in vaktade hon maten o tuggade sig sakta i den. Tempen hade inte stigit.
Gjorde lite ärenden under förmiddagen men tyckte att Eboni blev tröttare o tröttare så jag ringde Ultuna o dem sa att jag får komma in precis när jag vill, akuttid, så jag kom dit vid 15-tiden igår. Fick komma in ganska direkt. Veterinären trodde också först på ryggen, så hon klämde, kände, böjde o var verkligen noggrann, men Ebbo visade INGENTING. Hon bara stod där med huvudet lite hängande. Tempen var nu uppe i 39 o jag tyckte buken började kännas spänd, vilket den inte var imorse.
Det är ganska precis 2 månader sen hon löpte så vi bestämde oss för att göra ett ultraljud o jag hade tur och fick tid direkt. Eboni sov under hela ultraljudet (SAY WHAT). Njurarna såg bra ut, livmodern var inte förstorad men han kunde se lite vätska i livmodern.
Han tog även ett urinprov, nål direkt till urinblåsan, inte ens en reaktion utan Eboni bara blundade. Direkt efter de gick vi tillbaka för blodprovstagning.
Det tog en bra stund för vi fick inte fart på blodet, så hon klämde o pumpade o höll på o fick tejpa om, o dem satte in en kanyl utifall att.. Under hela processen så lutade Eboni sitt huvud på min axel. Mattes pärla… Assistenten sa att man ser verkligen att vi har ett speciellt band o att hon litar på mig till hundra…

Vi fick vänta en stund på provsvaren o Eboni låg o sov hela tiden, har aldrig nånsin sett henne så trött. Provsvaren visade att hon har en inflammation i kroppen. Blodvärdet var lågt, röda o vita blodkropparna tydde på samma sak och ett av lever/njur värdena var förhöjda så allt tydde på inflammation + vätskan i livmodern. Eboni fick skrivas in och bli kvar under natten, imorse skulle dem kontakta försäkringsbolaget o höra om dem täcker en operation. Både jag o veterinären sa att det är lika bra att ta bort skiten. Troligtvis var detta en början på pyo o att vi har upptäckt den tidigt.
Eboni lyfte inte ens på huvudet när veterinären kom in o berättade om provsvaren, samt när vi tog av hennes halsband och satte på sjukhusgrejjerna….

Idag vid 11 ringde dem o vi hade fått klartecken från folksam. Hon hade även undersökt Eboni idag också och hon hittade återigen inget annat tecken på smärta nån annanstans, Ebbo hade inte spytt men var spänd i buken, så hon stod fast vid att de troligtvis var pyo….
Efter 5 timmars låååång väntan ringde veterinären som utförde operationen upp o berättade att allt gått bra. Livmodern var förstorad och vätskefyllt, men övriga bukhålan såg bra ut. Eboni hade vaknat och förhoppningsvis får jag hämta henne imorgon.

Vilken jäkla lurig sjukdom!!! Jag misstänkte ryggen först men ju mer jag läste om pyo desto mer kände jag att det är det. Vilken tur att jag litade på magkänslan o åkte in. När jag tänker efter så under veckan har jag några gånger reagerat på att Eboni känts lite trött under träning, inte riktigt samma fart, o på agilityträningen tidigare i veckan blev hon trött väldigt fort, men man tänker ju att hon är trött för vi har kanske tränat för mycket osv.
När vi åker in så ha tempen höjts och hon är bra medtagen, riktigt dålig o bara sover, ögonen är blodsprängda och röda. Och inom loppet av ett dygn har livmodern gått från att vara normalstor men lite vätskefylld- till förstorad och vätskefylld!! Vad hade hänt om jag inte åkt in? Troligtvis hade vi fått åka in och akutoperera under helgen o i värsta fall hade hon kunna dö, de handlar om minuter! Så tur o oturen att Eboni visade symptom så tidigt, och om hon redan då var så medtagen, så skrämmer de mig över hur illa de hade kunnat gå…

Har nog svårt att smälta senaste dygnet då allting gick så snabbt. Hon har haft en kull valpar (ska kunna minska risken för pyo) och hon har aldrig nånsin haft problem med löp. Hon har löpt i snitt 1 gång per år, ibland 2, och aldrig lidit av löpet eller blivit skendräktig, så de har aldrig funnits på min världskarta att detta skulle hända…
Och det är jäkligt tråkigt att få stryka oss från nästa helgs tävlande och att inte kunna ha henne på flashen för musikhjälpen på stora torget o på hundmässan i december, det var lixom vårt vinterprojekt som vi jobbat med plus att vi var sugna på en lagstart på mässan, o hon är så trygg för mig att ha i såna situationer. Men det viktigaste är att hon blir bra! Vill aldrig mer se henne så dålig. Och tur att man har 2 hundar, Tempo får hoppa in istället.
Förhoppningsvis läker allting väl o då är hon fit for fight inför nästa säsong, den ska tillägnas henne, världens bästa hund ❤

svprofil ebb heart forever ebbo 162790_10150152611869688_280161_n 294513_10150484397694688_1150857869_n DSC_0425 DSC_0472 DSC_0401 DSC_0492

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Livmodersinflammation- Pyo, så fruktansvärt lurigt

  1. Louise skriver:

    Pyo är vidrigt! Min ena tik visade symptom genom att gå orent av och till i några veckor och blev galet het i träningen. Sen en morgon hade hon spytt ett par gallapölar och sedan gick det så himla fort. På bara några timmar var hon nästan döende! Det var en hemsk dag ! Skönt att ni hittade pyon så tidigt ! Hoppas hon läker fort och fint nu =)

    • agilityeboni skriver:

      Men fy tusan vad läskigt!!! Vi hade verkligen tur o oturen. Men det gick snabbt sen, när den togs ut var den både varfylld o förstorad, vilket den inte var dagen innan o då kunde bara lite vätska ses. Helt galet! Men nu är hon hemma o vi vilar oss i form =) ❤

Kommentera

