U-SM SILVER!

I helgen var det dags för U-SM! Med blandade känslor helt klart. Har varit med i arbetsgruppen sen några månader tillbaka o skulle vara lite agilityansvarig vilket har varit ett pyssel. Har haft alldeles för fullt upp med annat i mitt liv, såsom jobb, tjänstehundar, certifiering osv och har jobbat som en tok hela sommaren under semestertider så jag var allt annat än förberedd på att tävla.

Anmälde mig o Eboni till agility ettan och freestyle tvåan o några riktigt bra agilitypass har vi fått till på senaste, mendan freestyleträningen uteblivit. Skrev ihop programmet för någon vecka sen, och har tränat med musik vid ett tillfälle annars har vi bara hunnit träna några av programmets länkningar utan musik. Jag har även tack vare Mattias hjälp hittat ett sätt som jag försöker jobba bort skallet på, o på träning, korta repetitioner har hon svarat riktigt bra på de, men vi behöver träna mycket mer o längre länkar för att det ska funka under ett helt program, men jag tror att det kommer att gå, om jag bara TRÄNAR!

Funderade på att stryka mig, hade inte gjort klart slutet av programmet o kände mig omotiverad, men se där vilken tur att jag startade =) Trots skall så gjorde Eboni de hon skulle, men hade lite för hög aktivitetsnivå till de lugna programmet, hon går fortfarande igång rejält på tävling. Men vi kammade hem SILVRET med 23,65 poäng! Det trodde jag aldrig, och om hon inte hade skällt o jag hade varit mer förberedd så hade vi nog kunnat kamma hem guldet, vilket ger mig mycket motivation till att ta tag i våra svagheter o göra en liten freestylesatsning igen. Var två år sedan vi tränade individuellt i freestyle, det var på U-Sm i Sala där vi tog guld, efter de gjorde vi en start i 6+ på hundmässan, så vi är inte i vår bästa freestyleform men det gick ju bra ändå!

Janna Nordins kommentarer:
Mycket fin o väl utförd start! Hunden arbetade väl självständigt. Tyvärr en del skall som drar ner betyg på ”precision”. Bra tänkt med förare på olika nivåer o bra med distansarbetet. Fint program!

Yvonne Öster:
Början av programmet håller världsmästarstatus!!! Fina självständiga rörelser. Tyvärr stör skallen helheten =( Önskar mer utnyttjande av planen liksom mera aktivitesnivå som passar musiken. Ni kommer att bli världsbäst med lite mer rutin!!!

Med dessa ord så kan man inte annat än att bli röd och motiverad till att fortsätta och att börja träna aktivt igen! Eboni är verkligen grym o kan jag få henne med hjälp av de nya sättet, att jobba tyst ett helt program, så finns de inga gränser för vad hon klarar! Hon har alltid 100 % fokus på mig, ingenting har någonsin stört henne på plan. Hon kan verkar lite för lugn o trött utanför men så fort vi går in så ger hon gärnet, och hon är snabb o hela hunden strålar av glädje. Fantastika lilla vän =)

Nu till agilityn. Vi hann bara med två starter förra året innan valpningen, och iår har vi bara tävlat i februari, har inte hunnit o jobbat en del helger. Men summa kardemumma så är hon back on track o hon är väldigt mjuk, lyhörd o sjukt snabb! Våra startrutiner sitter fortfarande kvar, dem finns i ryggmärgen, för hon vet exakt vad som gäller i den miljön o när jag tar ut henne inför starten. 100 % fokus, seriösare hund kommer jag nog aldrig att få…

Hoppklassen i lördags är jag jättenöjd med, tyvärr rev hon långhoppet och sen en rivning då jag förberedde mitt framförbyte för dåligt. 10 fel men en tid på strax över 22 sekunder, klassen snabbaste tid av alla som gick runt!
Jag gick banan på ett sätt men insåg medan vi körde att jag inte skulle hinna allt, men Eboni köpte lösningarna o ingången till slalom där mate var way to långt bakom, är jag sjukt nöjd med, och fick mycket beröm för =)

Igår var det stressigt inför vår start då vi hade tekniska problem o massa annat som strulade för agilityn på morgonen. Men början av banan var klockren! Men sen släppte jag nog henne för tidigt, innan hon sög på tunneln som låg under A:et så Eboni hoppade upp på den istället. Det går fort att diska sig;) Sprang sedan mot gungan och avslutade med att belöna kontaktfälten med en klapp, innan vi sprang av banan, så jag är nöjd ändå.

Även om denna helg har inneburit mycket stress så är jag så glad att vi tävlade på vårt sista USM. Jag har fått tillbaka min tävlingsmotivation och insett hur mycket jag saknar de livet.

Vill tacka alla deltagare, funktionärer, domare och arbetsgruppen som gjort denna helg möjlig!

Och Eboni! Vilken tjej! Jag är så glad i den hunden, hon är en once in a lifetime o även om hon är väldigt speciell o har gett mig många gråa hår så får jag igen de nu när hon är äldre och vi känner varandra utan o innan. En hund som henne får jag aldrig igen 😉

419649_10150536853964786_549154785_8962281_105855961_nDSC_0425DSC_0492DSC_0427DSC_0422DSC_0401DSC_0475DSC_0502DSC_0514DSC_0430DSC_0472599360_10152231571314688_1209019175_n581610_10151374222284688_649612448_nsvprofil

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

