Utbildning, prov och Tempo

Hej ock hå vad dagarna går! Har knappt haft på datorn, tur att man har telefonen =)
Har gått utbildning hela denna vecka och imorgon är det sista dagen. Det har varit intensiva dagar, mycket ny information, tidiga mornar och förutom plugg på kvällarna så ska hundarna ha sitt, framförallt Tempo som alltid prickar in med att sova när jag kommer hem, och vaknar och blir då pigg och galen i några timmar;) Så mysigt!
Idag hade vi prov.. Och jag klarade de 🙂 Så efter att polisen föreläst för oss imorgon och skriver ett förordnade så är de klart, unifomrmen följer med hem 🙂
Nästa vecka ska jag gå lära 4a dagar och efter de börjar jag jobba, själv, på riktigt! Nervööööööös!

Eboni mår bara fint! Hon har verkligen vila nu, men tanken är att snart komma igång igen med lydnadsträning! Agilityvila får det bli i vinter, en välförtjänt, och enligt mina åsikter så måste alla hundar få ha en sådan vila efter säsongens slut. Tror det minskar skaderisken enormt! Som Stefan skrev i någon hundtidning, drygt 2 månaders vila rekommenderas så hunden hinner återhämta sig och de små bristningar som hundarna får ska kunna läka ut, annars kan skador uppstå. Fast tja, att inte kunna träna ordentligt förens april, maj känns sugit. Så om någon vill boka någon hall och köra något pass i vinter så hör av er, vissa saker måste ju underhållas 🙂

Vi är några stycken som ska träna i en mindre lokal utanför Uppsala i vinter, prefekt lokal för lydnad och freestyle med musikanläggning, så tanken är att vi ska få till regelbundna träningar i vinter, måste bara få mitt schema så ska det planeras! Eboni är pepp på allt! Men just nu njuter jag av tricks inne och snöbus ute 😉

Tempo fortsätter att vara enkel. Sover hela nätterna i sängen, inatt med huvudet på husse 😉 Äter som en häst, växer, leker osv. Vägde han idag då han blev 9 veckor igår, 5,6 kg så han har gått upp 1 kg på en vecka, det går fort =) Går bra både lös och i koppel och har träffat flera trevliga hundar denna vecka 🙂 Han är tuff och har attityd alltså samtidigt som han känns så cool o stabil, balanserad helt enkelt!
Ikväll tog vi en promenad, 5 hundar med en av våra grannar. Och jag lekte en hel del med Tempo medan de stora hundarna körde lite uppletande i snön. Jag kan inget annat än att bli löjligt lycklig när Tempo springer ut efter en leksak, griper den, vänder direkt och skuttar som en hare mot mig med leksaken, vi kampar och när jag släpper leksaker vill han ha mer, han gör verkligen harskuttshopp, precis som Eboni gjorde när hon var liten, fast hon hade svårt att komma tillbaka med prylarna, kanske därför jag blir extra stolt 😉
Så han börjar få en stor plats i hjärtat redan. Och husse är såld, på en bc lixom!! Han säger att när Tempo är äldre och mer träningsbar så tar han över honom så får jag ta en valp efter Eboni istället, så fäst dig inte för mycket säger han!! Hahaha, närru, Tempo är min kille 😉

Apropå träning. Tränar vi? Nej, vi bara leker och har mysigt. Han kan sitt mestadels, stanna kvar börjar han också förstå (tycker han lärt sig de av Eboni, han har lixom bjudit på de när vi går in och ut ur hissen så jag har mest bara satt ord på de när han utfört de), vi ( mest husse) har kört liite ligg, jag har tränat två pass med nosduttar och han förstod snabbt att det lönade sig INTE att försöka klättra sig in i handen med godiset 😉 Och lite snurr, men som sagt, bara kommandon på sitt och stanna kvar. Han verkar vara lättlärd, mer på än vad Eboni var men verkar samtidigt använda hjärnan, perekt kombo så långt =)

3502_10151523674214688_756362810_n
Världens finaste tös!
45136_10151528348479688_506153239_n 380934_10151525363629688_2094695022_n 382082_10151524295059688_1382457620_n 391781_10151528496484688_498405121_n 481714_10151527434254688_748972372_n 532043_10151531744649688_1433229559_n

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

