Att välja kombination

Att jag har varit valpsugen ett tag har väl knappast undgått någon! Men jag trodde absolut inte att jag skulle ha möjlighet att ta en valp så snart….. 🙂

Jag funderade ett tag på att byta ras, faktiskt. Efter att utbildningen med Falinn var slut och hon fick ett nytt hem så saknade jag spåret och patrullbiten enormt. Jag såg mig om efter andra raser, framförallt kelpie igen men även holländaren.
Jag har sett många för mig dåligt mentala border collies, veka, rädda, känsliga och framförallt stressade, och sen kände jag att jag har ju inte egna får så jag borde kanske inte skaffa en till förens jag har de….
Men nu har det gått 6, snart 7 månader sen Falinn flyttade, och det har varit tufft. Men nu har jag hittat mig själv igen. Det är ju för bövelen agilityn och vallningen jag vill satsa på! Vallningsmöjligheterna blir fler och fler, kanske kan jag även hyra lite får och mark nästa sommar? Det är de som ligger varmast om hjärtat och dem grenar jag kan mest.. Sen vill jag även göra MH med nästa hund och starta i brukset då jag aldrig tävlat i de, kanske träna lite patrullering, och tja, lydnad och freestyle blir de ju alltid i små doser, framförallt vintertid;) Och allt detta kan du göra med en bc! Och i agilityn är ju bcn den ”populäraste” rasen på den högsta nivån och tja, ska du tävla vallning och vill kunna komma en bit, ja border collie, och jag kan inte tänka mig att valla med en ras som inte har border colliens vallegenskaper, för det är ju därför jag älskar border collien.

Då var border collie bestämt och jag har inte lagt jättestor vikt att leta kombinationer, för jag kommer ändå inte kunna ta en förens om typ ett år, men jag har försökt ha koll på vad som planeras. Ska jag ha en släkting till Eboni eller testa något nytt? Testa något nytt skulle ju kunna vara intressant tyckte jag till en början..

Föräldrarna till Tempo är Look back Bell ”Kiwi” som även är Ebonis mamma:) Och pappan är Jörgen Tellqvists Hexgårdens Zack 🙂


Zack har hunnit få flera meriter än dem som anges. B la lagguld med Team Arrak SM 2011, 4:a individuellt på aglity SM 2012, reservplats på NM 2012 och deltog även på VM i lag där han och Rebecca slog till med två stabila nollor!!
 

Tempo är alltså halvbror med Eboni. Denna kombination gjordes för 1 ½ år sedan och jag följde valparnas sista vecka hemma hos Lovemix, och jag blev ju kär såklart;)
Jag har kontakt med några som har valp från den kullen och som även har kontakt med resterande valpköpare. Och dem är skithäftiga!! Den jag följt närmast är även den killen jag kärade ner mig i hos uppfödaren, Annas Race! Och jag har sagt att en sån hund vill jag ha! I den kombinationen vart det lite tuffare hundar än i Ebonis kull, där alla blev åt de vekare hållet, både i vallningen och till vardags, och jag känner att jag vill ha en tuffare typ av hund, som man gärna måste ha en tumme i ögat på, och det tror jag att jag kan få här:)
Jag känner Madde och Göran utan och innan, och dem känner mig, och vi trivs med varandra. Jag vet lite vad jag kan tänkas få i denna kombination, om man jämför med om jag hade bytt linjer, uppfödare osv. Jag vet både fördelar och nackdelar, för är det något jag lärt mig så är det att ingen hund är perfekt, man får alltid egenskaper man hellre hade varit utan eller fått mer eller mindre av. När jag kontaktar andra uppfödare så hör man bara att detta är en super kombination, valparna lär blir så eller så och så hör man bara den possitiva biten. Sen gillar jag även att det är friska hundar bakom, inga kända sjukdomar, obefintligt hd i princip, och föräldarna är CEA-testade, vilket jag tycker alla avelsdjur borde vara! SCOORE:) Varför byta ett vinnande koncept?

Kiwi är en lugn och trygg mamma som är jättebra med valparna, och tikens roll är ju så oerhör viktig. Sen är hon tuff i vallningen, riktigt cool i pressade situationer, vallar både får och nöt! Och Zack har jag träffat lite när vi varit i varberg eller på tävlingar runt om. Min uppfattning är att han är en riktigt cool och stabil hund, med stort fokus och koncentration utan negativ stress.
Jag har ju länge varit svag för Hexgårdens linjer. Var på läger för Zonja ifjol och förälskade mig i hennes Zting som är Zacks syster. Zting har två kullar och båda har blivit riktigt bra. Hexgårdens hundar är  MH-testade vilket jag tycker är ett stort plus, och det finns meriter   i agility, vallning (Zting har varit med i landslaget), lydnad, och diverse bruksgrenar, och jag och Zonja tänker väldigt lika när det gäller mentalitet hos hund.
Jag gillar att det är allroundhundar. Många avlar bara på vallningsMERITER (en champion föder inte en champion eller vad är det man säger?) och jag håller med, det är en viktig del i border colliens avel, men det är inte ALLT! Hur är hunden i stadsmiljö? hur är den med ljud? hur reagerar den i pressade situationer? osv. Hur vet man de om hunden bor på en gård, kanske utomhus, ända ställena hunden följer med på är på tävlingar som är på landet. Jag bor i stan, ska faktiskt flytta till höghus, jag kan inte ha en hund som är rädd, som blir stressad av bilar, folksamlingar, främmande hundar, hala underlag, höga ljud, det går lixom inte. Så jag behöver en mer allroundhund som jag vet (100 vet man ju aldrig men jag HOPPAS ni fattar) funkar här!

Jag har vetat ett tag att denna kombination troligtvis ska göras om och jag har grämt mig över att den skulle göras redan nu i höst, för då kunde ju inte jag ta en… Men Matilda har ett himla flyt i livet livet nu. För 2 månader sen var ovissheten tung, arbetslös och snart bostadslös. Men se där, den 10 november flyttar jag till en lägenhet i Uppsala och v 49 börjar min utbidning på securitas arlanda till flygplatskontrollant! Och jag kommer inte att jobba heltid till en början så vad passar inte bättre än att ha valp då! Men… jag måste försöka övertala mamma om hjälp… Och världens bästa mamma ställer självklart upp! Jag passar hennes hund Trojja när hon jobbar, och hon har sagt att självklart tar hon Eboni när jag jobbar, och nu kommer hon även att hjälpa mig med valpen, guld värt! Sen har jag 2 kompisar som också sagt att dem vill och kan hjälpa mig och det är ju kanon att mamma inte behöver ha alla 3 varje gång, utan att jag kan avlasta henne samtidigt som Tempo får umgås med stabila och bra hanhundar:) Såå, man måste ju passa på när det dels finns en bra kombination man vill ha ifrån, och när man har den hjälp man har, så tack till er som gör detta möjligt:)

Jag är så himla pirrig och förväntansfull och de hade inte kunnat känns bättre! Jag tror mycket på kullen och nu är det bara jag som ska ta vara på egenskaperna och förvalta lillprinsen, och jag tror att jag har kunskap nog för att det ska bli bra 🙂

Varför hane? Det tar vi i ett annat inlägg, blev ju en hel novell 🙂 Men slänger in lite bilder på mammi och pappi!



Foto: Nathalie Ädel


Foto: Nathalie Ädel





Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

