MASSOR!

Det händer massor! Och facebook tar över mer och mer, kanske för att jag vet vilka som läser där och kan styra över vilka som får dela min vardag, vissa saker, bra som dåliga vill man kanske bara dela med sig till av dem som man bryr sig om? Vad vet jag.

Hur som helst har vi tävlat och den fina lilla hunden går hur bra som helst! Efter tävlingarna i Kumla borde vi officiellt få kalla oss de fem felarna! fem fel agility 1, fem fel hopp 2, fem fel agility 1, frivillig disk hopp 2! Men yo vad Ebbo går bra! Helt sjukt bra!

Går även vallkurs nu och idag är det näst sista gången. Det händer saker efter varje pass i fårhagen, och jag börjar hitta vilka knappar jag ska trycka på.

Har flera gånger fått frågan vad är det jag ändrat på som gjort att Eboni går så himla bra i allt vi gör? Tjaa, jag har blivit en bättre och tryggare ledare! Jag lever inte i min gråzoon längre ( får fortfarande återfall skall väl tilläggas ), jag har blivit mer svart och vit. Belönar när det blir rätt och hon gör något bra och korrigerar om hon gör något fel, jag har blivit tydlig och Eboni köper de, i alla situationer, i fårhagen, på agilityplan och till vardags. En annan sak jag kommit på nu, jag lägger inte in känslor när Eboni gör fel och när jag säger åt henne. Där tror jag många många gör fel, man säger åt hunden men man gör det med irritation, frustration och ibland kanske med förtvivlan i rösten. Jag har märkt, framförallt i fårhagen där jag och Eboni har varit mycket osams i yngre dagar, att ju mer frustrerad jag blir desto sämre lyssnar hon. Om hon t ex har slarvat med liggen har jag blivit irriterad och då slarvar hon ännu mer, ja hon verkar stänga av öronen. Det händer sällan nu för jag säger åt henne att nu skärper du till dig, och sen hjälper jag henne och vipps, så får jag en förarmjuk hund med stor lyhördhet 🙂

Nu tickar klockan iväg, jag måste göra iordning mig, äta, rasta hundar sen drar vi!

Och imorgon är en spännande dag! Känns som det faktiskt löser sig, en känsla som lyst med sin frånvaro på senaste, men nu så 🙂

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

