Spårning

Igår la jag varsitt spår till vovvarna. Första spåret för mig med Falinn:)

Vilken liten spårhund det finns i Eboni! Jag haft det på känn att hon har detdär lilla extra som behövs för att bli en bra spårhund, hon har lixom förstått personspår direkt, och när vi testade på hårda spår på skolan, med stor störning (folk som hmm gick runt i mitt spår) så klarade hon det galant för att vara första hårda spåret!
Idag fick hon ett ganska svårt skogsspår som avslutades på en öppen plats och underlaget var lika högt som henne själv ( ops, matte känner inte till skogen så bra) men det gick super! Hon hittade spåret direkt, spårade lugnt och koncentrerat, i mitten virrade vi bort oss ( glömde snitsla) och precis då öppnade himlen sig, men jag lät Eboni jobba och bestämde mig för att lita på hunden, vilket visade sig vara ett bra beslut för fram till belöningen kom vi, GENOMBLÖTA!
Kanske dags att försöka komma med på ett MH igen så vi kan starta apellen sen om vi vill? För spåra det kan hon, och med tanke på att Falinn ska bli patrullhund så kommer även Eboni att få spåra en del när vi ändå är ute i skogen lixom.

Falinn och jag firade vår 3 veckors dag med vårt första spår. Hon har spårat lite tidigare och unghundsdressören nämnde något om hög nos ibland. Hon hittade spåret helt själv och var på och aktiv i början, virrade lite i mitten o hade då något hög nos, men inte så farligt, men hon fick lösa det själv och efter de vart det en himla fart och vips så hittade hon belöningen:)

Fyfan vad kul det är med spårning!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

