Mycket skojsigt:)

Här har man knappt tid att sitta vid datan men nu har jag fixat wp som app och uppdaterar från mobilen:)

Praktiken på Carlsro går bra, har fått vara med på mjölkning, matat kalvar, flyttar kor m.m. I fredags så var jag i valplådan hela förmiddagen för Svarthalls Stina valde att valpa 15 min efter att jag började, hon var beräknad till söndagen. Det var så passande för när Pia skulle visa vart Stina befann sig, och sa att snart var det dags och när vi gick dit så kom första valpen. Detta var min första valpning och det var underbart att få vara med om de, att få hjälpa valparna deras första avgörande minutrarna i livet. Det slutade med 8 underbara små knyten, 7 tikar och 1 hane, alla trefärgade. Så om någon är sugen på en liten tikvalp så hör av er så förmedlar jag kontakten.

20110410-220935.jpg

20110410-221009.jpg

20110410-221048.jpg

Stina med sina små. Valpen på bilden är tvåan som hör och häpna kom ut med rumpan före, den hade de lite tuffare i början med att hitta till maten och börja äta så den fick jag hjälpa lite extra, kallas Udda;) valparna var jämna och fina och väldigt lika, de flesta har en rak lagom stor bläs, ska försöka fota dem med riktiga kameran i veckan:)

Efter en hel förmiddag med valpar så fick Eboni för första gången vara med i ladugården. I början satt hon helt skräckslagen, stelfrusen när hon träffade korna. Pia fick bära bort henne och så tände vi eboni typ så som man hör när man tänder dem på får. Efter de tog jag tillbaka henne till mjölkningen och efter en timme var det en helt annan hund. Hon jobbade självständigt, drog iväg utan mig, tog kommandon och var riktigt tuff men såklart är hon lite osäker därav skalle på filmen ( som jag inte kan lägga in) som ni ska få se. Pia var riktigt impad och sa att det är en tuff hund jag har, jag trodde hon skulle vara värsta mesen haha tjii fick jag;) imorgon hoppas jag att Eboni får jobba med Samm vid mjölkningen på eftermiddagspasset:) så Eboni har visat att hon har Svarthallsblod;) det är så kul där för dem har bara hundar från Svarthalls eller Busyborder och jag tror att alla på något vis är släkt med Ebbo, och så har jag träffat några halvsyskon oxå:)

20110410-222025.jpg

20110410-222107.jpg

Igår var vi på grillfest och träffade Ebonis brorsa Bono och syster Hilda och deras hussar och mattar:) mamma Kiwi plus fyra av hennes valpar:) och idag åkte vi till Falkenberg och tränade agility hela gänget:) jag säger bara, vilken kull, har träffat alla sju valpar och det är vändans mycket tryck i jyckarna men ändå har dem en off knapp. Älskar älskade b-kullen:) sen åkte vi runt i Falkenberg och gick runt på en av de finaste stränderna jag någonsin har skådat;) vi har varit ute heela dagen och de hettar om mina kinder;)

Vi har även hunnit med om ett pass i fårhagen, först var min hund döv och då fick Madde ta ber henne på jorden sen gick hon såå fint:) och agilityn idag gick mkt bra! Tränade även med kooikern Tara som jag ev ska tävla med i helgen beroende på Maddes knä:) kul att köra liten hund igen:)
Trojja har de oxå bra, ligger i sitt igloo när hon vill vara ifred och skenar värst av dem alla, nästan, när hon får vara lös och rensa på ängarna eller på stränderna;)

Imorgon får jag sovmorgon och innan jag börjar vid halt tio ska jag mysa med valpisar och se hur dem mår, ska bli kul att följa dem hela April, det var ju ändå jag som förlöste dem;)

Som sagt, händelsefylld praktik och mycket givande:)

20110410-223420.jpg

Det här inlägget postades i Hundigt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mycket skojsigt:)

  1. Fredrika skriver:

    Fan så mysigt det låter! Är riktigt avensjuk!!

  2. Mimmi skriver:

    kul med praktik! avis jag blir! =) vill oxå jobba i ladugård.
    häftigt å få vara med om en valpning, skulle jag oxå vilja få göra. å mamman var ju riktit fin!

    btw, hur kommer det sig att du praktiserar? vad är det du pluggar nu igen? 🙂

Kommentera

