Årets första vallpass..

skedde i onsdags:) Ganska otippat faktiskt..

Men vi har äntligen fått starta upp en vallningsgrupp på skolan och i onsdags var det dags för de fyra utvalda tackorna att vallas in… Dessa tackor skulle egnetligen gå till slakt men får nu spendera resten av deras liv som vallningsfår, vad tror ni att dem föredrar??;)

Det var bara jag och Isabell där och hennes uppfödare kom till skolan för att valla in dem.. Och jag ville kolla för jag tyckte att det skulle vara spännande att se hur det går till.. Djurvårdarna sa att det är tuffa tackor som stampar i marken om dem inte får som dem vill. Men… Dem var jättesnälla! En tacka utmanade en del i början men sattes snabbt på plats av Veronicas erfarna hundar.. Så då fick även jag och Isabelle testa med våra unghundar:)

Jag trodde och hade rätt att Eboni skulle vara het, har inte vallat sen i höstas någon gång men hon lyssnade ändå bättre än vad jag trodde… Jag fick en hel del bra tips av Veronica för hur jag ska göra… Hon har en tendens att använda fart för att få fart på fåren, och då går det ganska så jävla fort.. Sen när hon ska runga fåren och hämta dem, framförallt om dem står i ett hörn, tycker hon att det är lite läskigt och tar sats, springer och skäller på dem, och de ska bort snarast! Fick en hel del tips om hur jag skulle göra… Eboni jobbar bäst under press;) Jag ska pressa henne och vara på henne med rösten för att få henne i rätt sinnesstämning… Och det visade sig att med press så jävlar använde hon huvudet och fick ner farten och en snyggare stil och koncentration:)
Balans visade hon mig att hon kan jävligt bra så nu är det dags att gå vidare…

En annan intressant sak… Vissa vet att Eboni skulle kunna lura mig till månen… Både Madde och Olle har sagt att hon är en skådespelare så låt dig inte luras… Och vad tror ni att Veronica säger… Matilda, låt dig inte luras av henne för hon är en jäkligt bra skådis;)
T ex när vi satte press på henne så tyckte Eboni att det var jobbigt, eller det såg ut som de och hon sökte upp mig och ville ha stöd men vi chasade bort henne och pressade henne att utföra uppgiften och då utförde hon den med bravur och gick jäkligt bra… Press is the shitt!
Men det var jävligt bra av Veronica att se de som alla andra vallmänniskor också säger, efter att ha sett Eboni valla i 20 minuter!

Maj maj måne jag kan lura dig till skåne….

Trötta och nöjda så åkte vi till Bro-håbo bk och träffade och tränade lite med Emelie och Emil:D Men hundarna var ganska slut, Eboni hade fått valla innan och Emil kört agility så vi åkte hem till mig och snackade igen förlorade dagar.. Tack för en mysig eftermiddag E!

En annan sak som Eboni har visat mig… Övning ger färdighet.. Det har hänt något med platsliggningen efter tävlingen.. Hon ligger så fint och stabilt med huvudet i backen numera:D Efter så mycket motgångar och kämpande så har det gett resultat.. Kanske an ska våga anmäla sig till någon mer lydnadsetta nu då, när platsen känns stabil igen:D

Nu har jag storstädat hemma och ikväll lämnar jag Trojja till Yessicas mamma och drar vidare till Västerås där vi ska slagga och åka till Örebro och tävla agility imorgon. 3 lopp, ett inoff lopp som startar på morgonen, ett träningslopp alltså;) Sen en off hopp och agility!
Vi är på gång!!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

