Träning

Idag åkte jag och Yessica till klubben för lydnadsträning. Trojja fick vara hemma, alldeles för kallt för henne ute ju.

Körde tävlingsmässigt idag, hela klass 1 utan belöning. Har bara kört 2-3 moment i taget utan belöning, så idag var det dags att köra hela registret.

Platsen har varit vårat största problem, helt plötsligt vart hon osäker och reste på sig. Frustrerande då det kom helt utan vad jag vet, anledning. Så jag har tränat korta pass först inomhus men mer och mer utomhus. Har belönat när hon legat tryggt med hakan i backen och har själv lagt mig brevid henne och myst när hon har varit duktig. Har på senaste känt att hon börjar bli trygg igen och det bevisade hon mig idag.
Pippi och Eboni platsliggning 2 min, inga problem! Hon växlade mellan att ta upp huvudet och att ha hakan i backen, det gör inte mig något, jag blev så glad att hon låg kvar. Bara att fortsätta träna som jag har gjort!

Hon hade en helt underbart lagom attityd programmet igenom och det ända jag kan klaga på är att hon är såå vid vid inkallningen, hon springer som i en liten båge och det gör att hon sätter sig längre ifrån mig än vad jag vill:P Har testat det mesta men hon söker sig ändå ut i en liten båge.. Hmm får hjälpa henne lite mer så kanske det sitter 10 mässigt en vacker dag;)

Om hon går som på träning på tävling så har vi god chans till ett första pris, men som alltid med hundträning, det kan ju gå hur som helst;) Men vi är redo och jag ska anmäla mig till vår första lydnadstävling någonsin=)
Ska bli spännande att se om hon är samma hund på tävling, eftersom hon bli så gapig så fort det är tävling när det gäller freestyle.. Men lydnad är ju långt ifrån samma action som freestylen. I Lydnaden har hon aldrig ens pipit eller gnällt på träning. Så jag hoppas att vi kan få samma lydnadssinnesstämning på freestyleplanen efter att ha tävlat lite i lydnad.. Sen ska jag lägga om uppvärmningen när det gäller freestylen, samt belöningen efter tävling, för att se om de kan hjälpa mig på traven;) Jag har så mycket ideér som jag vill testa!

Vi tränade även lite freestyemoves och hör och häpna, hon höll klaffen! Lite gnäll men när jag sa åt henne så skärpte hon sig. Tror hon behöver ett rejält pass lydnad för att kunna hålla klaffen;) fast hon ljudar ju aldrig som hon gör på tävling när vi tränar;)

Fick till ett kortare agilitypass, framåt övning och slalomingångar. Och hey, Agility is the shitt!



Hoppet är nog en favorit tror jag. Agilityhund som man är 😉

Det här inlägget postades i Hundigt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Träning

  1. kimochdimma skriver:

    Vad kul att det går så bra och debut snart. Duktiga ni:D ska försöka komma å kolla, inte missa=)

Kommentera

